Uncategorized

effecten van water drinken

Water, hoe belangrijk is het nou eigenlijk? Laat ik beginnen met dat het menselijk lichaam uit 60-70 % water bestaat; en daarmee ook de grootste energiebron van ons lichaam is. En niet alleen het menselijk lichaam, maar ook de aarde bestaat voor een groot deel uit water. Dat betekent dat naast dat we water eten en drinken, dat we water ook inademen. En deze extra bron aan water is alleen maar fijn, want we verliezen water ook op heel veel manieren. Denk maar aan je urineproductie, stoelgang, zweetproductie en uitademen; allemaal verloren water. 

Oké, laten we zeggen dat men over het algemeen voldoende water drinkt, wat voor een effect heeft dat dan op het lichaam? 

Als men voldoende water drinkt, voorkomt het allereerst uitdroging. Uitdroging zorgt vaak voor vermoeidheid, waardoor men minder alert is. Vaak is men dan minder aanwezig, in een conversatie bijvoorbeeld. 

Verder helpt het ook tegen hoofdpijn. Wist je dat: de hersenen voor 70-90 % procent uit water bestaan. Dus heb je hoofdpijn, probeer dan eerst aan de dagelijkse hoeveelheid water te komen. Vaak is dat genoeg om de hoofdpijn te verhelpen. En zonder hoofdpijn is men vaak ook een stuk beter gestemd, dat is toch veel leuker voor de mensen om je heen?! 

En om het stukje hersenen af te sluiten, helpt genoeg waterinname ook bij concentratie. Men kan dan logisch nadenken en effectiever te werk gaan. Dit zal helpen bij het bereiken van doelen en een boost geven aan het vertrouwen in al het harde werk. 

Een andere belangrijke factor, is de tempratuur van water. Om zoveel mogelijk voordeel te halen uit het drinken van water, heeft warm water over het algemeen de voorkeur. Zelfs op de warme dagen. Wanneer men op warme dagen koud water drinkt, wordt het lichaam voor de gek gehouden. Koud 

water zorgt namelijk voor een tijdelijke temperatuurdaling, waardoor het lichaam je lichaamstemperatuur verhoogt. En dat is nou precies wat je niet wilt als het al zo warm is. 

Bovendien helpt warm water ook bij een goede bloedtoevoer en ondersteunt warm water het zenuwstelsel. Door warmte gaan bloedvaten wijd openstaan, dit zorgt voor een goede doorstroom van het bloed. Hierdoor worden spieren bijvoorbeeld beter voorzien van meer bloed, dus meer zuurstof, wat uiteindelijk voor minder krampen zorgt. Dit is vooral fijn tijdens het sporten. Wat het zenuwstelsel betreft, helpt warm water bij het verzachten van de pijn; in tegenstelling tot koud water, wat juist zorgt voor meer irritatie en krampen. 

En misschien wel het belangrijkste voordeel van water drinken, is de ondersteuning van het immuunsysteem. De meeste bekende manier, is dat het de nieren ondersteunt bij het filteren van gif- en afvalstoffen. Daarnaast zorgt het water voor een goede bloedtoevoer naar cellen, wat er weer zorgt voor voldoende zuurstof bij de cellen komt. Dat helpt uiteindelijk bij een goed functioneren van de cellen en organen, wat helpt bij het verwerken van stoffen; waaronder de afvalstoffen. 

Nu de meest belangrijke voordelen van water zijn uitgelegd, heb ik hier nog een rijtje van nog meer voordelen van water: 

  • Op een langer termijn zal het ook te zien zijn aan je huid, haar en nagels. Je gaat er letterlijk van stralen; 
  • Het gaat helpen bij je gewichtsverlies. Je zal minder snel honger hebben; en warm water helpt  bij een betere spijsvertering en vetverbranding; 

En als laatst, maar zeker het aller fijnste: Je zal slapen als een baby.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *