Uncategorized

De beste vetten om te eten en te verbranden

Heb je ooit pindakaas gehad met slagroom en honing? Mijn ouders kochten nooit iets met een laag vetgehalte. Ze ruilden vitamines in voor rauwe room en gekweekte eieren. Ik had medelijden met mijn vrienden die margarine moesten eten in plaats van boter. 

Het eten van echt, heel voedsel klinkt als zo’n eenvoudig concept, maar het kan soms een beetje verwarrend zijn en ik krijg veel vragen over vetvoeding. 

Voedingswetenschappers dachten nooit dat vet slecht voor je was, of eieren trouwens. We zijn gewoon niet erg goed geweest in het communiceren van wat de wetenschap wel en niet weet. Toen de arts van je ouders zei dat ze vetvrije slasaus moesten eten en geen eieren moesten eten, was dat niet gebaseerd op wetenschap. Er is een yin en yang voor vetten, en hoewel ze op een bepaalde manier ingewikkeld zijn, is het echt niet zo moeilijk om ze verstandig te leren gebruiken. DE GEZONDE VETBASIS 

  • Elke soort vet geeft je langzame, gestage energie (en werkt voor een ketogeen dieet). 
  • Olijfolie die niet extra vierge is, heeft een hoger rookpunt dan EVOO, dus het is goed voor de meeste frituren. 
  • Gebruik EVOO en walnootolie in salades om je bloedcholesterol te verlagen. 
  • Walnootolie en andere plantaardige oliën worden na te lang in de kast geoxideerd, ranzig en ongezond te worden – bewaar ze in de koelkast. 
  • Kokosolie en melkvet zijn helaas goed in het verhogen van het bloedcholesterol. 
  • Zeevruchten zijn niet de enige manier om de omega-3 vetzuren te krijgen die je hersenen en ogen nodig hebben. 

VERBRANDING VAN VETTE EN KETONEN 

Er is niemand het beste vet – wat het beste is, hangt af van waar je het voor gebruikt. Als je gewoon een stabiele, betrouwbare energiebron wilt, is elk soort vet geschikt. Vet wordt verteerd en langzamer geabsorbeerd dan koolhydraten, dus je krijgt geen suikerspieken gevolgd door crashen, wat nog belangrijker is voor mensen met een lage bloedsuikerspiegel. En de meeste cellen in het lichaam verbranden graag vet voor energie in plaats van koolhydraten. 

Vet wordt ook gebruikt om ketonlichamen te maken, een andere goede brandstof die cellen – vooral hersencellen – graag gebruiken in plaats van koolhydraten. Er zijn zelfs aanwijzingen uit enkele onderzoeken dat het leveren van ketonlichamen aan de hersenen de testscores bij mensen met dementie kan verbeteren. Om de lever ketonlichamen te laten maken, was de enige optie een zeer koolhydraatarm, vetrijk dieet. Een nieuwe optie is het eten van triglyceriden met middellange ketens 

(MCT’s), die worden gemaakt door “ketogene” vetzuren uit kokos- en palmpitolie te 

concentreren. Het nemen van een voorgeschreven MCT-product verbeterde de scores op cognitieve tests bij mensen met de ziekte van Alzheimer. 

OLIJFOLIE EN MONOUNSATURATED VET 

Olijfolie wordt voor een groot deel beschouwd als het meest perfecte vette voedsel omdat het wordt gebruikt in mediterrane landen waar mensen een lang, gezond leven leiden. Een van de goede dingen die olijfolie in het lichaam doet, is een lager cholesterolgehalte in het bloed. Dit verbaast mensen – dat het eten van vet het cholesterolgehalte in het bloed zou verlagen – maar het is zo grondig onderzocht dat zelfs de meest conservatieve volksgezondheidsinstanties het niet oneens zullen zijn. 

Gebruik voor salades EVOO – het is troebel en peperig omdat het allerlei waardevolle plantaardige componenten bevat. Om te frituren zijn deze plantcomponenten niet wenselijk – ze roken en verbranden – dus je wilt olijfolie met een duidelijker uiterlijk. Als je naar een voedingsfeitenpaneel kijkt, zul je merken dat olijfolie een hoog percentage enkelvoudig onverzadigd vet bevat, dat veel weerstand biedt aan de oxiderende, vetbeschadigende effecten van warmte en lucht. Sommige andere plantaardige oliën doen het ook. 

(Voor meer informatie over het plukken van olijfolie, bekijk deze rommelige Q & A met journalist Tom Mueller, de auteur van  Extra Virginity . En terwijl je toch bezig bent, bekijk dan deze  gids over bakoliën .) 

KOKOSOLIE EN VERZADIGD VET 

Kokosolie lijkt op frituren op olijfolie. Het heeft een hoog rookpunt, is zeer goed bestand tegen hitte en zuurstof en wordt niet snel ranzig. (De meeste harde vetten zijn resistent tegen oxidatie – daarom bakte McDonald’s zijn frietjes in rundvet.) Zoals extra vierge olijfolie doet, kan ongeraffineerde, extra vierge kokosolie roken en verbranden. 

Kokosolie is een goed voorbeeld van de yin en yang-aard van vetten. Het wordt gemakkelijk opgenomen en verbrand voor energie of omgezet in ketonlichamen, die allemaal geweldig zijn. Aan de andere kant is er een keerzijde aan vaste vetten. Enigszins vergelijkbaar met de manier waarop spekvet kan stollen en een afvoer kan verstoppen, kunnen harde vetten ook verstopte bloedvaten veroorzaken. Ze doen dit indirect door uw bloedcholesterol te laten stijgen. Zal het je een beetje pijn doen? Nee. Moet iemand met een hoog cholesterolgehalte een ton kokosolie eten? Nee. 

De cholesterolverhogende vetten zijn de verzadigde vetten in kokosolie, palmpitolie en melkvet. Het verzadigde vet in cacaoboter is daarentegen behoorlijk neutraal. In panelen met voedingsfeiten zie je verzadigd vet, waaronder cholesterolverhogende en neutralere vetten. 

VLEESMODERATIE 

Vlees is niet slecht, vooral als ze met gras worden gevoerd. Het draait allemaal om matiging en context. Het eten van matige hoeveelheden rundvlees als onderdeel van een gezond dieet met veel groenten verhoogt het bloedcholesterol niet. 

ZAAD EN MOER OLIE, PLUS POLY ONVERZADIGDE VETTEN 

EVOO is niet het enige soort olie dat je voor salades kunt gebruiken. Mijn favoriete saladeolie is geroosterde walnootolie. Er is een prachtige walnotenolie gemaakt in Californië – La Tourangelle – die een rijke smaak heeft die precies goed is voor bietensalades of zo ongeveer elke andere salade. Het is zo goed voor je dat er absoluut geen reden is om te bezuinigen op saladedressing. 

Walnootolie en de meeste andere olie van zaden en noten bevatten essentiële 

voedingsstoffen. Twee meervoudig onverzadigde vetzuren zijn essentieel voor het leven: linolzuur (een omega-6) en alfa-linoleenzuur (ALA, een omega-3). Ze worden aangetroffen in elk membraan van elke cel, met een bijzonder belangrijke rol bij de gezondheid van de huid. 

Zoek dus naar meervoudig onverzadigde vetten in het paneel met voedingsfeiten. Of eet gewoon noten en zaden. Deze essentiële vetten voeden je huid en zijn zelfs beter dan olijfolie om het cholesterolgehalte in het bloed te verlagen. 

Meervoudig onverzadigde vetten en plantaardige oliën hebben echter een keerzijde. Ze hebben de neiging geoxideerd te raken. Heb je ooit een flesje olie uit de kast gehaald en een onaangename, ranzige geur opgevangen? De eerste keer dat ik hielp met het maken van een diner bij mijn toekomstige schoonmoeder, vertelde ik haar dat we haar olie niet konden gebruiken en dat die weggegooid moest worden. Onnodig te zeggen dat dit geen slimme manier is om een relatie te beginnen. Zodra olie met veel meervoudig onverzadigd vet wordt geopend en wordt blootgesteld aan lucht, bewaar je het in de koelkast om oxidatie te voorkomen, tenzij je er snel doorheen gaat. Warmte en zuurstof zijn de slechtste combinatie, dus kook niet met deze oliën.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *